Újdonságok a blogban

Vakcinaüzenet David Beckham UNICEF nagykövettől

Ezúttal az angolok egykori, méltán híres ballábas válogatottjának üzenetét illesztem ide be. David Beckham, az UNICEF nagykövete mondja el álláspontját a vakcináról, illetve a COVID elleni védekezésről.

Ugyan angolul beszél magyar szinkron nélkül, de egyrészt van felirat, másrészt rendkívül érthető és egyszerű megfogalmazással beszél, aki egy kicsit is tud angolul, nehézség nélkül meg fogja érteni.

Sötét téma CSS-ben

Ma már a legtöbb eszközünk (Windows 10, Android, iOS) képes arra, hogy az éjszaka érkeztével úgynevezett dark mode-ra (sötét téma) váltson, ezt egy sor alkalmazás, köztük a böngészők is támogatják, ha a rendszerünkből is a legfrissebbet használjuk.

Talán már van két éve is, hogy a webprogramozóknak kecsegtető CSS megoldás is elérhető, persze nem mindenáron.

A reszponzív, a megjelenítőhöz igazodó, mobilokon is tökéletesen használható weboldalaknál már ismerős a media query, ezzel lehet ugyanis a képernyőhöz, vagy épp a nyomtatott papírhoz igazítani a megjelenést. Ennek segítségével lehet a sötét módot is használatba venni:

@media (prefers-color-scheme: dark)
{ // rules in here will only be applied if the user's OS is in dark mode! }

Ahogy a fenti példakód is mutatja, az így létrehozott blokkba kerülnek a sötét tartalmi elemekre vonatkozó módosítások. Tehát itt azokat a szelektorokat használhatjuk, amikre a világostól eltérő témát használni akarjuk érvényre juttatni.

Természetesen fordítva is működik, ha a sötét az alapértelmezett témánk, de világosra is válthat a webes app.

// Default body in dark
body
{
background-color: black;
color: white;
}

// Changes if the theme switched to light
@media screen and (prefers-color-scheme: light)
{
body
{
background-color: white;
color: black;
}
}

A dolog nem újkeletű, de ahogy látom, térnyerésére még mindig várni kell.

A böngészőtámogatottsághoz hozzátartozik, hogy az elterjedt Firefox, Edge, Opera, Safari, Chrome nagyágyúk legfrissebb változatai már egészen biztosan támogatják az új media query-t, de érdemes minél több böngészővel tesztelni. A régebbi verziók egészen biztosan nem tudnak mint kezdeni az új funkcióval, de a jó hír, hogy ez esetben semmi sem történik. Nem lesz használhatatlan az oldal, "csupán" semmi nem változik a sötét téma esetén.

COVID-19 beoltottak alakulása

A hivatalos kormányzati weboldal nagyjából március eleje óta teszi közzé a COVID-19 ellen beoltottak aktuális számát, már azóta összegyűlt annyi adat, hogy erre vethessünk is egy pillantást.

Sajnos az oltásra regisztráltak számáról nincs naprakész pontos adat, így a neten talált, kb. 5 napos ~4,3 milliós adatot vettem végig a diagram során (tehát ez torzít némiképp). A nem beoltottaknak pedig Magyarország jelenlegi, 9,77 milliós lélekszámát vettem alapul.

A diagramon jól látszik, hogy az oltás laposan indult, valahol április elején indult be, ott eléggé meredek az emelkedés, majd most, április vége felé ismét laposabbra váltott (kevesebb az azonos időben beoltottak száma). Valószínűleg kezd telítődni az oltásra jelentkezettek száma, a legtöbbjük legalább az első oltását már megkapta.

A mai napi hivatalos adatok szerint kicsit több, mint 3,5 millió ember kapott legalább egy adag vakcinát.

Beoltottak számának alakulása

A Portfolio azt írja a lazítás következő fázisairól, hogy

4 millió beoltott után várható az újraindítási lépések következő fokozata: megnyitják a szolgáltatások széles körét azok előtt, akiknek van védettségi igazolványuk. Megnyílhatnak a színházak, a tánc- és zeneművészeti események, a cirkusz, az edző- és fitnesztermek, a jégpályák, az állatkertek, a fürdők és uszodák, a játszóházak, a sportesemények, a kalandparkok, és kinyithatnak a szállodák, az éttermek belső helyiségei is
Forrás: portfolio.hu

Folyamatosan gyűjtjük a napi adatokat a COVID járvánnyal kapcsolatban, így kimutatásaink többnyire ezeken alakulnak.

20 éve nyugdíjazta a Malév a Tu-154-eseket

A szovjet géptípus a hetvenes-nyolcvanas években a Malév-flotta gerincét képezte, de még sokáig, közel 30 évig repültek Ferihegyről a nagyvasnak nevezett Tupoljev Tu-154-es repülőgépek.

A Malév Tu-154-es repülőgépe

A Légiközlekedési Kulturális Központ (LKK) az évfordulón 20 perces videóban mutatja be, miért is vált ikonikussá és kedveltté a szocialista időszakban ez a repülőgéptípus.

A gép 1973-ban jelent meg a magyar légifuvarozó flottájában és fokozatos kivonást követően 2001-ben végleg átvették a nyugati járművek (akkor jellemzően Boeing-ok) a kiöregedett és nyugdíjra érdemes 154-esek helyét.

 

Szöveg: Wikipédia | Videó: Aeropark Budapest | Fotó: MTI - Nagy Z. László

Vajon mit keres egy híd a pázsit felett? A Városliget titka

Aki járt már valaha a budapesti Városligetben, bizonyára feltűnt számára egy kicsinyke, látszólag funkció nélkül, a pázsit felett terpeszkedő kis híd.

Vajon mi lehet az oka, hogy érdemi feladat nélkül áll itt egy híd? Nem lepődöm meg rajta, ha már a kérdésre néhányan rögtön vágják is a választ. De biztos van olyan is, akinek vagy fel se tűnt eddig a híd (és emiatt a kérdés sem fogalmazódott meg benne), vagy egyszerűen csak nem tudják a választ.

Azon túl, hogy elárulom a választ, picit visszakanyarodunk időben addig, hogy ne csak megértsük, de el is képzeljük a kis híd eredeti szerepét. A kisföldalattival - Millenniumi Földalatti Vasút, mai nevén M1-es metró - kapcsolatos.

A városligeti kőhíd

 

A kisföldalatti felszíni szakasza

Ahogy a többi metróvonalaink, a kisföldalatti sem az eredeti kiépítésében, vonalán halad manapság. A maival ellentétben korábban volt felszíni szakasza is, akárcsak a 2-es metró Pillangó utcai megállója és a végállomás az Örsön.

A pályakorrekció előtt a Széchenyi fürdőnél volt a végállomás, de nem teljesen ott, ahol a mai megálló van (a tó átellenes oldalán, egy faépítményben), sőt, volt egy köztes állomás is az Állatkert előtt. Ez a két állomás képezte a kisföldalatti mára már megszűnt felszíni szakaszát.

A vágányok egyébként a Hősök tere után bújtak ki a földfelszín alól és egy balos, majd egy jobbos ívvel kerülték meg a Városligeti-tavat.

A kisföldalatti a Hősök terénél
Forrás: Fortepan / Fortepan

A kisföldalatti a Hősök terénél
Forrás: Fortepan / Kotnyek Antal

 

Kőhíd a vágányok fölött

Mivel a földalatti vonala kettévágta a Városligetet, a gyalogosok részéről nem lett volna túl biztonságos, ha a vágányokon keresztül járnak át, ezért két híd is épült. Egy acélszerkezetes felüljáró az Állatkerttel szemben, ezt a rekonstrukció alatt elbontották. És megépült a tervezője után Wünsch-felüljárónak keresztelt kőhíd, ami most is ott áll. Tehát a kisföldalatti a Városliget szintjénél mélyebben, a tó mellett ezen híd alatt járt, a gyalogosok pedig testi épségük veszélyeztetése nélkül a hídon át járhattak az Állatkerti körút és a tó között.

Így jártak egykoron a szerelvények a híd alatt...

Szerelvény a Wünsch híd alatt
Forrás: Google

... és Így áll ma a híd, látszólag funkcióját vesztve

A városligeti kőhíd

 

A kisföldalatti rekonstrukciója és vonalának meghosszabbítása

A felszíni szakasz 1973-ban szűnt meg, amikor a vonalat teljesen felújították és meghosszabbították a mai végállomásig a Mexikói útnál. A felújítás során temették be a felszíni szakaszt, bontották el a legtöbb felszíni infrastruktúrát, szüntették meg a Dózsa György úton lévő régi kocsiszínt, kapott új állomást a Széchenyi fürdőnél (immár a föld felszíne alatt), és hagyták hátra eredeti funkcióját elvesztve, csupán műemlékként a gyalogos kőhidat.

 

Még néhány érdekesség és a felújítás teljes története

A Fentről.hu gyűjteményében találtam egy szuper légifelvételt, ebből kivágtam az ide vonatkozó részt (a teljes, nagyfelbontású légifelvétel ide kattintva érhető el). A kék vonal jelzi a Hősök tere után felszíni szakaszra váltó vonalat a tó körül, a piros téglalap pedig a kis kőhidat, ahol egyébként most is áll. A kép bal felső részén, hosszúkás szürke hasáb formájában megtalálható a Széchenyi fürdőnél lévő végállomási épület is.

A kisföldalatti felszíni szakasza a Városligetben
Forrás: fentről.hu

 

A felújítással gyakorlatilag csak a ma is látható felüljáró maradt meg, szinte minden mást elbontottak a felszíni szakaszból. Az egykori Dózsa György úti kocsiszín területe ma is létezik, de már teljesen más funkcióval.

A felújítás részletei, a korábbi vonal, a régi és az új terep összehasonlítása, és az egész történet egybefüggően megtalálható a Budapest elvesztett sínei weboldal ide vonatkozó cikkében, amely egyébként ezen poszt egyik forrásául is szolgált.

Fotók: Fortepan, Fentről.hu, Google | Szöveg: Hampage.hu, Wikipédia

További blogbejegyzések